×
کمر درد

 

کمر درد چیست ؟


کمر درد دردی است که در قسمت پایین کمر ایجاد می‌ گردد. این درد به جهت بیماری در ساختمان هایی که در کمر قرار دارند ایجاد می گردد.


که شامل دیسک بین مهره‌ای، لیگامانهایی که موجب چسباندن استخوانهای ستون مهره ها به هم می شود و مفاصلی که ستون مهره ها را بهم وصل می کند می شود.

 

انواع کمر درد


کمر درد ها را می توان از جنبه های مختلفی تقسیم بندی نمود. یکی از این تقسیم بندی ها از جنبه ی مدت زمان می باشد که به دسته های حاد که کمتر از 6  هفته طول می کشند


 و تحت حاد که بین یک و نیم تا سه ماه طول می کشند و کمر دردهای مزمن که بعد از سه ماه نیز خوب نمی شود. لازم به ذکر است که هرچه کمردرد مدت بیشتری طول بکشد تا خوب شود نشانه ی وخیم بودن بیماری می باشد از جنبه ی خصوصیات بالینی نیز کمردرد ها به سه دسته تقسیم می شوند.

 

۱- کمر دردهای مکانیکی که این نوع از کمر درد ها ، کمردرد هایی هستند که با استراحت بهتر شده و با حرکت بدتر می گردد

۲- دردهای التهابی که این نوع از دردها زمان برخاستن بیمار از بستر ایجاد می گردد و زمانی که بیمار کمی گرم شده و حرکت می کند درد بیمار بهتر می گردد.

۳- دردهایی که ترکیبی از این درد می باشد از جمله دردهای مربوط به تومورهای شکستگی و یا پوکی استخوان.


درد کمر در دوران بارداری

 

بعضی از خانم ها در زمان بارداری درد کمر و لگن را تجربه می نمایند. درد کمر در دوران بارداری می تواند در یک سمت یا هر دو سمت کمر یا لگن باشد.


این درد یا در ناحیه تناسلی زیر شکم می باشد و یا ممکن است به سمت ران ها انتشار پیدا نماید. هم چنین این درد می تواند هنگام پیاده روی ، ایستادن و یا چرخیدن روی یک طرف بدن شدید تر گردد.


از جمله نکاتی که ممکن است موجب درمان کمر درد بارداری شود می توان به تمرینات کششی، حمام گرم، استفاده از کفش های طبی، پرهیز از ایستادن طولانی مدت و استراحت زیاد اشاره نمود.


افزون بر این بانوان باردار می توانند از بسته های یخ یا گرما جهت تسکین درد استفاده نماید.  مصرف استامینوفن به طور معمول در دوران بارداری بی خطر می باشد با این حال توصیه می گردد پیش از مصرف هرگونه دارو ، حتما با پزشک صحبت کنید.


علل خاص کمر درد در مردان


در آقایان پیچ خوردگی بیضه می تواند منجر به درد کمر در سمت راست و یا چپ گردد. پیچ خوردگی در بیضه ها زمانی اتفاق می افتد که بیضه در کیسه آن بچرخد و موجب پیچ خوردگی طناب اسپرمی گردد. 


پیچیده شدن طناب اسپرماتیک می تواند موجب کاهش یا مسدود کردن جریان خون به بیضه شده و موجب ایجاد صدمات جبران ناپذیری گردد.


از جمله علائم پیچ خوردگی بیضه می توان به بروز درد شدید و ناگهانی در بیضه و یا کشاله ران، بروز دردی که به سمت راست یا چپ کمر کشیده شود، تورم بیضه، حالت تهوع، استفراغ وجود خون در مایع منی و... اشاره نمود.


کمردرد در طرف چپ 


گاهی اوقات کمردرد تنها در یک طرف بدن حس می شود. بعضی از افراد درد مداوم دارند اما در برخی دیگر،  درد دایم نیست. 


از جمله علل کمر درد در طرف سمت چپ می توان به عفونت کلیه، پانکراس، سنگ کلیه، کولیت اولسراتیو و اختلالات زنان مانند فیبروم و اندومتریوز اشاره نمود. در صورتی که هر یک از علایم زیر را مشاهده نمودید یعنی مشکل کمر شما جدی بوده و لازم است به پزشک مراجعه نمایید.

 

 - ضعف پا

وجود احساس گز گز ، مور مور ، سوزن سوزن شدن در اندام های تحتانی

حالت تهوع

 - استفراغ

 - تنگی نفس

- سرگیجه

- گیجی

- تب

- لرز

- درد ، سوزش یا خون در زمان ادرار

- بی اختیاری در ادرار و مدفوع یا بند آمدن آن


روش های درمان کمر درد
جهت درمان کمر درد می توان از این راهکار ها بهره گرفت:


1- در صورتی که به کمر درد دچار شدید می توانید یک یا دو روز استراحت نموده و از انجام فعالیت های شدید خودداری نمایید و ریکاوری با دستگاه را با دستور پزشک شروع کنید.

 

2 - بعد از استراحت ، لازم است از انجام فعالیت ها یا شرایطی که درد کمر شما را تشدید می کند ، خودداری نمایید یا آن ها را به حداقل برسانید.


3 - مصرف نمودن داروهای ضد درد التهاب از جمله آسپیرین (بایر) ، ایبوپروفن  و ناپروکسن می تواند موجب کاهش درد گردد.  البته ضروری است داروها طبق نسخه پزشک مصرف گردد.


4 - استفاده از بسته های سرد می تواند موجب کاهش تورم گردد و گرما نیز می تواند موجب افزایش جریان خون شود و اسپاسم عضلات را نیز برطرف نماید. لازم است تا در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه نمایید،


پزشک ممکن است افزون بر داروهای ضد التهاب این موارد را نیز تجویز نماید:


1- شل کننده های عضلانی: از داروهایی چون باکلوفن ، متوکاربامول ، و کلروزوکسازون (Paraflex) به طور معمول برای کاهش سفت شدن عضلات و اسپاسم آن ها استفاده می شود.

۲داروهای مخدر جهت درمان کوتاه مدت درد شدید کمر تجویز می گردد.در موارد شدید نیز تزریق استروئید ( کورتون ) در نزدیک به ریشه عصب نخاعی انجام می گیرد.

۳کمر بند

۴فیزیوتراپی

۵ - طب سوزنی


جمع بندی


کمر درد دردی است که در قسمت پایین کمر ایجاد می‌ گردد. این درد به جهت بیماری در ساختمان هایی که در کمر قرار دارند ایجاد می گردد. که شامل دیسک بین مهره‌ای، لیگامانهایی که موجب چسباندن استخوانهای ستون مهره ها به هم می شود و مفاصلی که ستون مهره ها را بهم وصل می کند می شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت کلینیک تخصصی ورزشی استاد علی پرویزی مراجعه نمایید.