×
منظور از تمرینات بی هوازی چیست؟

یکی از مهمترین روش های حفظ سلامتی ورزش کردن است که در اصل گره محکمی با موهبت سلامت جسمی و روحی خورده است. امروزه سبک های متفاوتی از ورزش ابداع شده اند که به یکی از انواع آن ها، تمرینات بی هوازی گفته می شود.

ممکن است بارها نام این دسته از ورزش ها به گوشتان خورده باشد ولی نمی دانید که دقیقا ورزش غیر هوازی یا بی هوازی چیست و چگونه انجام می شود. در این مطلب قصد داریم با این نوع ورزش آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره بدنسازی کلیک کنید.

منظور از تمرین بی هوازی چیست؟

احتمالا همه شما با انواع ورزش های هوازی آشنا شده اید. ولی این دسته از تمرینات دقیقا برعکس آن عمل می کنند و به نام بی هوازی شناخته شده اند. در واقع یکی از تمرینات رایج و بسیار موثر، که نیاز به قدرت بالایی دارد، و فرق زیادی با ورزش های هوازی دارد، تمرین بی هوازی می باشد که باعث تجزیه گلوکز بدن به انرژی می شود.

در اصل این فرآیند بدون نیاز به اکسیژن انجام می گیرد. اساس تمرینات بی هوازی آزاد کردن انرژی در مدت زمان کوتاه می باشد. به این صورت این تمرین باعث می شود تا میزان اکسیژن مورد نیاز بدن از اکسیژن ذخیره شده بیشتر شود.

کلمه بی هوازی به معنای بدون اکسیژن است و زمانی که فعالیت خود را زیاد می کنید. و ضربان قلب شما به 80 تا 90 می رسد، می توانید درک کنید که منظور از ورزش بی هوازی چیست. این ورزش به معنای تمرین با شدت بسیار بالا است که باعث می شود سیستم قلبی تنفسی قادر به تحویل اکسیژن به عضلات با سرعت کافی نباشد.

جهت دریافت برنامه غذایی می توانید با کلینیک تخصصی ورزشی استاد علی پرویزی تماس بگیرید .

از آنجایی که عضلات به اکسیژن برای ادامه فعالیت خود نیاز دارند، برای بالاتر رفتن شدت تمرین و صرفه جویی در زمان این ورزش مناسب است. زمانی که به صورت موقتی کمبود اکسیژن در بدن ایجاد می شود.

اسید لاکتیک که محصول فرعی تولید انرژی در بدن است، در سطح خون بالا رفته و باعث خستگی عضلات می شود.

البته لازم به ذکر است که داشتن ک تمرین قوی و منظم، باعث قوی تر شدن اسید لاکتیک می شود و در نتیجه کاهش تولید اسید لاکتیک و افزایش دفع آن از طریق جریان خون رخ می دهد. همچنین در این تمرین بدن باعث تولید بافر می شود که نتیجه آن به تاخیر افتادن زمان خستگی است و باعث افزایش ظرفیت بافری عضلات از 12 تا 50 درصد می شود.

به این صورت خستگی کمتر رخ می دهد. انواع تمرین های بی هوازی به صورت های گوناگونی انجام می گیرند که حسابی شما را کم نفس خواهند کرد.

انواع ورزش های بی هوازی

از دسته انواع ورزش های بی هوازی می توان به تمرینات ذکر شده در زیر اشاره کرد:

·        تمرینات پلایومتریک

·        تمرینات تاباتا

·        پاورلیفتینگ

·        تمرینات تناوبی با شدت بالا

·        دوهای سرعت کوتاه

·        تمرینات فارتلک

·        برخی از تمرینات با دمبل کتل بل

عملکرد ورزش بی هوازی به چه صورت است؟

در این سبک تمرینات؛ اکسیژن برای استفاده از چربی به منظور تولید کردن سوخت بهره می برد. همچنین بدن تنها از گلوکز برای سوخت استفاده می کند و این دقیقا برعکس زمانی است که در ورزش های هوازی بدن برای تولید کردن انرژی از اکسیژن بهره می برد و در همین فرآیند، بدن از گلوکز و چربی برای سوخت استفاده می کند.

گلوکز ماده ای پر انرژی می باشد که برای انجام تمرینات سریع انفجاری و کوتاه مدت به کار برده می شود و باعث ذخیره شدن در بدن می شود.

در این ورزش ها، گولز یک جایگزین عالی برای اکسیژن است که باعث تولید انرژی می شود. در واقع تمرینات بی هوازی با کمک گلوکز از یک فرایند به نام گلیکولیز پشتیبانی می کنند.

این فرآیند در بافت سلول های عضلانی رخ می دهد و باعث تولید انرژی در سرعت زیاد می شود. بعد از انجام این تمرینات، خستگی آرامش بخشی تمام بدن را فرا می گیرد که بسیار جذاب است.

هم چنین بخوایند راجع به استقامت بدنی

چرا تمرینات بی هوازی را انجام می دهیم؟

شاید برایتان جای سوال باشد که دلیل انجام تمرینات بی هوازی چیست. این تمرینات معمولا به وسیله انواع ورزشکاران برای افزایش عملکرد انجام خواهد شد. بنابراین زمانی که با شدت بالا تمرینات خود را انجام می دهید، آستانه بی هوازی افزایش پیدا کرده و توانایی ورزش طولانی تر شده و همچنین با شدت بالاتری انجام می شود.

این کار باعث سوزاندن کالری بیشتر شده و در نتیجه از مزایا و فوایدی بهره مند است که نمی توانید آن ها را در تمرینات طولانی و با شدت کم به دست آورید.

 آیا ورزش بی هوازی برای همه مناسب است؟

با توجه به اینکه تمرینات بی هوازی در نبود اکسیژن انجام می گیرند، پس باید به درک این موضوع دست پیدا کنید که این ورزش ها از تمرینات چالش برانگیز هستند. بنابراین انجام آن برای افراد مبتدی و آماتور به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چرا که تمرینات کوتاه و شدید ممکن است برای افراد باعث ایجاد آسیب ها و سختی های زیادی شود.

این فعالیت ها به ریکاوری کامل نیاز دارند و نباید بیشتر از 2 تا 3 بار در هفته انجام شوند چون ممکن است باعث ایجاد آسیب های جدی به بدن شوند.این ورزش در عین این که سلامتی شما را تضمین می کند، می تواند باعث به خطر انداختن سلامتی نیز شود. پس باید در انجام آن دقت کافی داشته باشید.

مزایای تمرین بی هوازی

همانطور که ذکر شد، انجام این ورزش از مزایای زیادی بهره مند است. از جمله این مزایا به صورت موارد ذکر شده در زیر هستند:

·        افزایش تراکم استخوان

·        حفظ وزن متعادل

·        افزایش قدرت بدنی

·        تقویت متابولیسم بدن

·        مدیریت اسید لاکتیک بدن

·        خداحافظی با افسردگی

·        کاهش خطر ابتلا به بیماری

·        حفاظت از مفاصل

·        افزایش انرژی

کلام آخر

ورزش های بی هوازی شاید در نگاه اول سخت و طاقت فرسا به نظر برسند، ولی این نکته را فراموش نکنید که انجام آن می تواند باعث حفظ سلامتی شما شود.

البته لازم به ذکر است که این تمرینات را در زمان مناسب و زیر نظر کارشناس و مربی انجام دهید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. بعد از این به دست آوردن آمادگی های لازم می توانید بدن خود را به چالش بکشید.