×
چگونه از عضله سوزی در هنگام تمرین جلوگیری کنیم

برخی از افراد طوری تمرین و تغذیه می نمایند که انگار تلاش بر عضله سوزی خواهند داشت. نه اینکه بخواهند عضله بسازند. تنها راه اینکه اطمینان داشته باشید که در حال عضله سوزی می باشید.

جهت انجام مشاوره بدنسازی کلیک کنید.

علت های سوختن عضله ها

به اندازه لازم نمی خورید زیرا می ترسید چاق شوید.

کالری اضافی به معنی چربی اضافی شکم می باشد ولی چنان چه به طور مرتب و درست و مطابق با برنامه تمرین می کنید ، وزنه خواهید زد بیشترین کالری که دریافت می نمایید لازم است به عضله تبدیل گردد.

حقیقت این خواهد بود که عضله ها اصلا بدون کالری زیاد رشد نمی کنند برای یک شخص لاغر که قصد ساخت عضله را دارد 2000 کالری در روز بی فایده خواهد بود در حقیقت این نوع از رژیم غذایی محدود یک دستورالعمل بسیار کامل جهت از دست دادن بافت عضله و ذخیره چربی خواهد بود.

جهت دریافت برنامه غذایی می توانید با کلینیک تخصصی ورزشی استاد علی پرویزی تماس بگیرید .

چون موجب خواهد شد که بدن در حالت گرسنگی قرار داده شود و عضله از دست دهد و نیز شما را وادار می کند برای روز مبادا چربی ذخیره نمایید هر چقدر پروتئین کمتری بخورید به عضله های خود فرصت کمتری جهت ریکاوری پس از تمرین می دهید .

کم شدن کالری در بدن موجب عضله سوزی خواهد شد. بحران کاتابولیک با کم کردن کالری در بدن رابطه مستقیمی خواهد داشت.

همان طور که ذکر کردیم موقعی که فرد با هدف کم نمودن چربی بدن رژیم غذایی خواهد گرفت. و به همراه آن ورزش خواهد کرد بدن در موقع انجام تمرینات به دنبال منابع گلیکوژن خواهد رفت. و در شرایط کمبود پروتئین شروع به سوزاندن منابع انرژی در عضلات خواهد کرد .

همچنین بخوانید راجع به: راه های کاهش وزن

حجم بالای تمرینات هوازی موجب عضله سوزی می شود

تمرینات هوازی به سه شیوه به ضرر عضله فرد عمل می کند

اینکه زیاد انجام داده شوند

به مدت طولانی انجام شوند

یا با معده خالی انجام شوند

در صورت کلی جلسه های تمرینات هوازی به آسانی می توانند کالری های زیاد را بسوزانند که کالری هایی که برای عضلات خود هم احتیاج دارید شامل خواهند شد تمرینات هوازی که 45 دقیقه یا بیشتر طول بکشند این کار را خواهند کرد .

ورزش کردن با معده خالی قبل از صبحانه مشکل را هم بدتر خواهد کرد. موقعی که از خواب بیدار می شوید بدن شما در حال عضله سوزی می باشد زیرا ساعت ها در حال خواب بوده اید چیزی میل نکرده اید و مخزن انرژی شما خالی می باشد.

بدون صبحانه ورزش نمودن فقط عضله سوزی را می تواند تشدید نماید حالا چه روی تردمیل رفته یا وزنه بزنید چیزی که از این اشتباه به دست می آید این می باشد که عضله را به عنوان سوخت و به جای کالری که لازم است مصرف نمایید و نکردید می سوزانید .

تمرین تا مرز ناتوانی سبب عضله سوزی خواهد شد

به احتمال زیاد شنیده اید که بهترین روش عضله سازی این می باشد که ست ها و تکرارها را تا اندازه ای انجام دهید که دیگر توان انجام دادن آن را نداشته باشید. و به طور کامل ناتوان شوید بیشتر از 20 ست کلی برای هر دسته عضلانی یا بیشتر از 15 تکرار در هر دوره شاید عضله ها را متورم نماید.

ولی این تورم از التهاب نشات می گیرد نه رشد کردن عضله هر وزنی که این امکان را به فرد دهد که تا این اندازه تمرین نمایید خیلی سبک می باشد. و عضله را رشد نخواهد داد و در آخر نتیجه ای ندارد .

در صورتی که تمرین شما به گونه ای باشد که یک روز تمرین سینه ، یک روز تمرین پشت و روز دیگر تمرین بازو را انجام دهید یعنی از عضلاتی غافل می شوید این مدل تمرین مدتهاست که از بین رفته است.

ولی ممکن است برخی از افراد این روش را انجام دهند و مدت زمانی نتیجه هم بگیرند ولی در آخر پیشرفت آنها به آسیب تبدیل گردد روتین های تمرینی ایزوله این امکان را نمی دهند که عضله های بزرگ شما یاد بگیرند. و با هم هماهنگ  با تلاشی که جهت زدن وزنه های سنگین انجام می دهید کار نمایند و یک فرصت خوب جهت رشد سریع و عضله سوزی را از دست خواهند داد.

همچنین تمرینات کششی به ریکاوری سرعت خواهد داد. و طیف حرکتی عضله ها را بالا می برد. و فضای بیشتری جهت رشد فیبرهای عضلانی فراهم خواهد کرد تنها وزنه زدن ریسک صدمه را افزایش می دهد و توانایی فرد را جهت ورزش حرفه ای کم خواهد کرد .

 چندین ساعت چیزی نخورید

با فاصله های زیاد غذا خوردن تا حدودی اصلا غذا نخوردن بد خواهد بود.

هنگامی که بیشتر از سه ساعت بدون غذا تحمل می نمایید متابولیسم شما به مقدار قابل توجهی کند خواهد شد. و موقعی که این اتفاق پیش می آید هر موقعی که غذا میل می کنید به احتمال فراوان درصد بسیاری از آن به عنوان چربی ذخیره می شود.

زیرا بدون غذا بدن در حالت گرسنگی قرار خواهد گرفت و تصور می کند که هر کالری که به دست می آورد بایستی ذخیره نماید .

چندین هفته یک روش تمرین را دنبال کنید تا به عضله سوزی دست یابید

در بهترین شرایط هم جلوی دستاوردهای جدید را خواهید گرفت. و در بدترین وضعیت موجب خستگی و یکنواختی خواهد شد چنان چه عضله ها را با مسئله جدید مواجه نکنید برای نمونه مقاومت و یا تعداد تکرارها را بالا نبرید تنها به عضله های خود کمک خواهید کرد. تا اندازه و سایز خود را حفظ نمایند.

در حالی که با بالا رفتن فشار وارد بر عضله ها و مانع شدن از عادت زدگی آنها می توانید موجب عضله سوزی شوید .

سوخت رسانی به بدن پس از تمرین که آغاز سریع پروسه ریکاوری می باشد بسیار مهم خواهد بود لازم است سریعا پس از ورزش گلیکوژن از دست رفته را جایگزین نمایید. و مواد مغذی مورد احتیاج بدن را در اختیار آن قرار دهید تا عضله ها ترمیم گشته و رشد کنند.

اهمیت ندادن به این امر و یک یا چند ساعت فاصله ایجاد کردن درست مثل این خواهد بود که فریادی برای کمک را نشنیده بگیرید .