×
باورهای غلط در ورزش

باورهای غلط در ورزش


1- اسید لاکتیک عامل اصلی دردهای عضلانی پس از ورزش است. 

 درد تاخیری که چندین ساعت پس از ورزش ظاهر می شود به دلیل تجمع بیش از حد اسیدلاکتیک نیست . بلکه این درد از تخریب فیبرهای عضلانی ناشی از فعالیت­ های بیشینه ای که بیشتر از حدتوان بدنی شما بوده احساس می­ شود.

برای مثال شما که روزی با شدت زیادی ورزش نموده اید و روز بعد که از خواب بیدار شدید احساس درد زیادی را درعضلات تان احساس نموده­ اید. علت این درد که پس از گذشت چندین ساعت درعضلات ایجاد می­گردد اسیدلاکتیک نیست. بلکه تخریب فیبرهای ( تارهای) عضلانی باعث ایجاد این درد می­شوند.

اسیدلاکتیک یک محصول جانبی از مسیرتولید ATP در انقباض­های عضلانی از متابولیسم گلوکز است. اسیدلاکتیک به طور طبیعی درطی انقباض­های شدید عضلانی با تناوب زیاد، موجب احساس سوزش درعضلات می­گردد. صحیح است که اسیدلاکتیک می­تواند موجب سوزش وخستگی عضلات باشد ولی توجه داشته ­باشید که اسیدلاکتیک در طی 1 ساعت پس از ورزش از سیستم بدن­تان پاک­سازی می­شود، این درحالی است که دردهای تاخیری عضلانی معمولا 24 ساعت پس از ورزش ایجاد می­شوند و بنابراین ارتباطی با اسیدلاکتیک ندارند.

تمرینات بدنی سنگین و ورزش­های قدرتی اغلب منجر به کوتاهی عضلاتی می­گردندکه می­تواند عضلات را مستعد آسیب دیدن نماید. پس هرچه فعالیت بدنی شما زیادتر باشد باید زمان بیشتری نیز به نرمش­هایی برای افزایش انعطاف پذیری بدنتان اختصاص دهید این دردناک شدن عضلات که چندین ساعت بعد ظهور می­کند درنتیجه­ی تروما در عضلات یا نسج های ارتباطی است؛ که در نتیجه­ ی استرس و فشار غیر منتظره از محرک جدید (فعالیت بدنی با شدت زیاد) ایجاد می­­ گردد. برهمین اساس توصیه می ­شود که در هنگام شروع فعالیت بدنی، ورزش های سنگین را یک دفعه در برنامه­ ی خود قرار ندهید و به تدریج شدت و مدت ورزش را افزایش دهید.

2-بدون درد و رنج نمی توان به تناسب اندام رسید. 

حقیقت امر: این باور غلط سرانجام موجب افراط در ورزش و آسیب رساندن به جسم­تان خواهد شد در حالی که کمکی به بهبود تناسب اندام تان  نمی ­کند. فعالیت بدنی با شدت زیاد می­ تواند موجب وارد نمودن استرس به بدنتان و عدم رضایت موقت گردد، اما ورزش نباید موجب دردکشیدن در شما گردد. درد یک جزء طبیعی از ورزش و تناسب اندام نیست. اگر شما در حین ورزش و یا پس از آن احساس درد دارید باید تمام فعالیت خود را برای یک روز و شاید چند روز متوقف کنید تا بهبود یابید و اگر درد شما تداوم یافت باید حتما از مراقبت­های پزشکی برخوردار گردید. به جای جمله ­ی "بدون درد و رنج نمی­ توان به تناسب اندام رسید"، شاید بهتر باشد بگوییم: "هر چه درد و فشار در ورزش کمتر باشد، دستاوردهای دراز مدت آن بیشتر می­ گردد."

3- اگرداراي اندامي مناسب هستید نیازی به انجام حرکات کششی ندارید.

حقیقت امر: تمرینات بدنی سنگین و ورزش­ های قدرتی اغلب منجر به کوتاهی عضلاتی می­ گردند که می تواند عضلات را مستعد آسیب دیدن نماید. پس هرچه فعالیت ­بدنی شما زیاد باشد باید زمان بیشتری نیز به نرمش­ هایی برای افزایش انعطاف پذیری بدنتان اختصاص دهید. تمرینات كششی، باعث تقویت كشیدگی عضلات وتاندون‌­ها و مانع كوتاه شدن عضلات دراثر ورزش سنگین می‌­شود، بنابراین نرمش برای تقویت انعطاف­‌پذیری عضلات یک بخش ضروری از یک برنامه­ ی ورزشی صحیح به شمار می­ رود. اگر به اهمیت تمرینات کششی آگاه نیستید توصیه می­ کنیم در مورد مزایا و اهمیت ورزش­ های کششی بیشتر مطالعه کنید.  

4- اگرتعریق شما در ورزش زیاد است باید قرص نمک بخورید یا دریافت نمک تان را افزایش دهید. 

حقیقت امر: وقتی عرق می ­کنید بیشتر، آب بدنتان از دست می رود تا نمک. به طور میانگین اغلب مردم بیش از نیازشان نمک دریافت می­ نمایند. دریافت بیش از حد نمک موجب افزایش سدیم در خون تان می­ گردد و حتی ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به حمله های قلبی و لخته های خونی گردد که می ­تواند به عوارضی نظیر: نارسایی کلیه، نابینایی، حمله قلبی و سکته منجر گردد. تنها تحت نظارت و تجویز پزشک می­ تواند قرص­ های نمک را مصرف نمود. (ادامه دارد)