×
چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی

تمرینات اصلاحی همان گونه که از نام آن پیداست تمریناتی جهت اصلاح وضعیت بدن می باشد. جهت انجام مشاوره بدنسازی کلیک کنید.

چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی چیست ؟

بعضی اوقات بر اثر عادات غلط در نشستن یا ایستادن به درد شانه ، کمر یا گردن دچار خواهید شد شاید این دردها از ضعف کمر و زانو نشات گرفته باشد و یا شاید یک مشکل آزار دهنده از زمان تولد بوده است درد و صدمه به هر علتی که خواهد بود با انجام دادن تمرینات خاصی می تواند بهبود یابد یا حداقل آرام گردد این نوع تمرینات هدفمند حرکات اصلاحی بدن گفته می شود .

حرکات اصلاحی یک نوع از برنامه ورزشی می باشد که متخصصان و بعضی مواقع مربیان فیتنس جهت درمان یا آرام کردن دردهای بدن به فرد توصیه خواهند کرد این تمرینات اغلب به وسیله مربیان ، فیزیوتراپیست ها ، متخصصین ارتوپدی ، و گاهی ماساژ درمان گرها مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا به اشخاص کمک نماید فعالیت آسان تری داشته باشند .

کلینیک تخصصی ورزشی استاد علی پرویزی به شما راهنمایی هایی در این باره میدهد. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

اهمیت حرکات اصلاحی

در بیان چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی بایستی این را ذکر کرد که تمرینات عمومی اصلاحی عضلات فرد را تقویت خواهد کرد به دلیل اینکه هم درد و آسیب را بهتر نماید و هم از صدمات بعدی جلوگیری کند.

همچنین با حرکات اصلاحی وضعیت های ایستایی نادرست را اصلاح خواهند کرد .

فواید این نوع حرکات آن چنان زیاد می باشد که این طور به نظر خواهد رسید که بهتر می باشد که همه حرکات اصلاحی عمومی را انجام دهند حتی در صورتی که ناهنجاری ندارند انجام دادن حرکات اصلاحی برای افرادی که اصلا ورزش نمی کنند خیلی مهم تر خواهد بود زیرا که کمترین تحرک را برای عضلات به وجود می آورد و اجازه نخواهد داد که از ضعف بسیار به درد یا بدفرمی دچار گردند .

به این خاطر که بی تحرکی زیاد ، عادت های نادرست در نشستن و خوابیدن ، ورزش ناصحیح یا حتی تمرین بسیار و غلط شاید به صدمه های جدی و حتی ناهنجاری منجر خواهد شد و حتما به حرکات اصلاحی احتیاج خواهیم داشت.

همان گونه که در بالا شرح دادیم چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی شامل حرکات و تمریناتی می باشد که وضعیت ما را اصلاح خواهد کرد .

فواید حرکات اصلاحی

کمک به کم کردن درد : نتیجه ها می توانند سریع باشد یا در مدت زمان طولانی خود را بروز دهد ولی اطمینان داشته باشید حرکات اصلاحی دردهای فرد حتی دردهای مزمن را آرام خواهد کرد حرکات اصلاحی با بالا بردن جریان خون و راحت کردن گردش خون سبب ترمیم بافت ها ، کم کردن تورم و کاهش درد خواهد شد .

تاثیر درمانی :

چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی شما را از مصرف کردن بعضی از داروها یا حتی احتیاج به جراحی می تواند نجات دهد زیرا این حرکات نقش درمانی هم خواهند داشت برای نمونه در خیلی از موارد عارضه هایی نظیر زانوی پرانتزی ، گودی کمر یا افتادگی شانه با حرکات اصلاحی از بین می روند .

بهبود عملکرد ورزشی :

حتی در صورتی که ورزشکار می باشید این حرکات برای شما سود خواهد داشت بعضی مواقع جهت درمان صدمات ورزشی یا گاهی اوقات جلوگیری از صدمه های ورزشی .

اعتماد به نفس بیشتر : تمرینات و حرکات اصلاحی در فرد اعتماد به نفس و حس خوب به وجود می آورد هنگامی که برای سلامتی تمرین می نمایید کم کم متوجه خواهید شد صاف می ایستد ، سرشانه های پهن تری خواهید داشت و سر خود را بالا خواهید گرفت .

انعطاف پذیری :

چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی با تقویت عضله ها و تاندون ها ، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی را افزایش خواهد داد در بسیاری از مواقع تنها چیزی که جهت اصلاح وضعیت بدن احتیاج دارید انجام تمریناتی برای انعطاف مفاصل و عضلات بدن خواهد بود .

افزایش قدرت و استقامت عضلانی :

از نتایج مهم و تاثیرگذار حرکات اصلاحی تقویت عضلات خواهد بود چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی بدنسازی نمی باشد اما این امکان را دارد که عضلات فرد را به چالش دعوت کند و سبب رشد و تقویت عضلات بدن گردد .

بهبود فعالیت های روزمره : حرکات اصلاحی کم کم زمان عملکرد فرد را در الگوهای حرکتی مانند بلند شدن ، بلند کردن لوازم سنگین  یا هل دادن وسایل کمک خواهد کرد .

حرکات اصلاحی مناسب برخی افراد

در وهله نخست به نظر می رسد چگونگی انجام انواع حرکات اصلاحی تنها برای کسانی که به آسیب دیدگی و یا ناهنجاری های بدو تولد دچار می باشند لازم خواهد بود ولی تقریبا همه از این حرکات سود خواهند برد ورزش اصلاحی در حقیقت یک تکنیک ورزشی می باشد که با دیگر برنامه های ورزشی فرق خواهد داشت.

پایه تمرینات اصلاحی با تجزیه و تحلیل با دقت ترتیب فیزیکی آغاز می شود بعد از نتیجه گیری این تجزیه و تحلیل ، برنامه اصلاحی تمرینی خیلی مخصوص جهت کمک کردن به اصلاح ساختار بدن و بازگرداندن آن به وضع طبیعی خود تهیه خواهد شد .

همچنین بخوانید: اسکولیز علت و روش درمان آن

سه دسته از افراد به حرکات اصلاحی نیاز خواهند داشت :

1)افراد دچار عارضه و صدمه :

صدمات ورزشی برای نمونه پاره شدن مینیسک زانو در فوتبالیست ها ، ناهنجاری های اسکلتی مادرزادی مانند اسکولیوز یا صافی کف پا ، مصدومیت بر اثر حادثه و مواردی از این قبیل در چنین مواردی یک کارشناس لازم است تا چگونگی انجام حرکات اصلاحی را برای شما معین نماید .

2)افراد در خطر عارضه و آسیب :

این اشخاص که ممکن است به طور کامل سالم نشان دهند اما به علت الگوی حرکتی غیر صحیح احتمال اینکه به عارضه دچار گردند را خواهند داشت برای نمونه دانش آموزان ، کارمندان ، رانندگان ، افراد مسن ، کسانی که حالت درست نشستن و راه رفتن را رعایت نخواهند کرد بسیار زیاد به قوز پشت و دیگر دردها دچار می شوند .

3)افراد بدون تجربه ورزشی :

در صورتی که فرد مبتدی باشد و قصد ورزش کردن را دارد یک کارشناس حرکات اصلاحی قادر است او را خیلی راهنمایی نماید تا بدون هیچ فشار و شدت ورزشی نامناسب به درستی ورزش نماید و از مزیت های تمرین بهره مند گردد البته یک نکته مهم این است که ورزش اصلاحی جایگزین مراجعه به متخصص فیزیوتراپی و پزشک نخواهد بود و در صورت درد و سوزش شدید حتما باید به یک متخصص مراجعه کنید .