×
درد کتف

بررسی علت درد کتف


در این مطلب قصد بررسی علت درد کتف و هم چنین روش های درمان آن را داریم. در صورتی که شما یا اطرافیانتان نیز از درد کتف رنج می برید و یا تنها خواستار بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه می باشید، پیشنهاد می گردد به مطلب زیر توجه فرمایید.


آناتومی کتف


کتف که به عنوان تیغه شانه شناخته می شود،  استخوان مثلثی شکلی می باشد که به عنوان نیروی اتصال بین ترقوه و استخوان بازو عمل می نماید. این استخوان در نیمه ی پشتی بدن قرار گرفته است. 


کتف نقش مهمی در تثبیت ساختن  استخوان‌های درگیر در حرکت شانه دارا می باشد. گاهی به دلایل مختلفی کتف یا به طور کل شانه دچار درد می گردد. جهت درمان این درد لازم است ابتدا علت آن را شناسایی نموده و سپس نسبت به رفع آن اقدام نمایید.


علت درد کتف چپ یا راست


درد کتف می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد. منشا این درد می‌تواند  ناحیه خود کتف یا بین دو استخوان کتف باشد.


از جمله ی  بعضی از رایج ترین دلیل هایی که منجر به درد کتف می‌ گردند می توان به کشیدگی عضلات، پوکی استخوان، مشکلات دیسک، آرتروز یا استئوآرتریت،  انحراف ستون فقرات، آسیب شلاقی، شانه یخ‌زده، بیماری‌های شکمی مانند رفلاکس،


اختلالات معده، فیبرومیالژیا، زونا، مشکلات قلبی، سرطان، اختلالات کیسه صفرا، شکستگی استخوان، نکروز ، بد خوابیدن  و .......... اشاره نمود.


علائم همراه با درد کتف


از جمله موارد و علایمی که اغلب در کنار درد کتف رخ می دهد می توان به گرفتگی و ورم مفاصل، احساس درد هنگام دست زدن به کتف و هم چنین حرکت دادن مفاصل اشاره نمود. البته بروز برخی از این علائم نشانه ی جدی تری می باشند


و در صورتی که هریک از آن ها را مشاهده نمودید ضروری است تا هرچه سریع تر به یک متخصص مراجعه نمایید.


از جمله ی برخی از این علائم می توان به این موارد اشاره کرد:

 

عدم توانایی در کارکرد بازو و یا تکان دادن اجسام

عدم توانایی در حرکت دادن دست

درد دائم و همیشگی

بروز درد در هنگام شب و یا در زمان استراحت و بی حرکتی

بد فرم شدن،  کبودی و یا ورم مفاصل شانه

عفونت در محل درد


تشخیص درد کتف


تشخیص درد کتف باید حتما توسط یک متخصص صورت گیرد. متخصص پس از گرفتن شرح حال بیمار و هم چنین بررسی سوابق پزشکی وی معاینات لازم را انجام می دهد و تلاش می‌کند تا دلیل بروز درد کتف را تشخیص دهد.


از جمله مواردی که معمولا متخصص برای تشخیص دلیل درد کتف مورد بررسی قرار می دهد می توان به تورم و التهاب  که در دامنه‌ی حرکت کتف و شانه تاثیر گذار است اشاره نمود.


برای این امر نیز می توان از روش‌های تشخیصی از جمله رادیولوژی اشعه ایکس استفاده می گردد.  البته در صورتی که نیاز به اطلاع از جزئیات بیش‌تری باشد جهت تشخیص لازم است  ام آر آی صورت گیرد.

 

درمان درد کتف


جهت درمان نمودن درد کتف راهکارهای فراوانی وجود دارد اما لازم است بدانید که پیش از انجام هر راهکاری لازم است با متخصص مشورت نمایید تا موجب بروز آسیب به کتف خود نشوید و هم چنین بهترین نتیجه را از درمان خود حاصل نمایید.


درمان های خانگی


درمان های خانگی درد کتف که اغلب بدون آگاهی و یا با داشتن آگاهی توسط اغلب افراد انجام می گردد شامل این موارد است:


استراحت


استراحت دادن به عضلات و مفاصل کتف و شانه پس از استراحت این کار نه تنها هنگام آسیب دیدگی بلکه پس از هر فعالیتی برای کارکرد بهتر شانه و کتف لازم می باشد.

 

استفاده از آتل


آتل می تواند با ثابت نگه داشتن مفصل ها آن ها را از بروز آسیب مصون نماید.

 

استفاده از بسته یخ یا آب گرم


استفاده نمودن از کیسه های آب گرم و یا حوله گرمایی موجب نرم و شل شدن عضلات کتف می گردد. کیسه آب سرد و یخ هم موجب کاهش التهاب به وجود آمده می گردد.

 

استفاده از مسکن ها


یکی از راه های درمان درد کتف استفاده نمودن از داروهای ضد التهاب می باشد. از داروهایی از جمله استامینوفن و ایبوبروفن نیز جهت تسکین درد کتف استفاده می گردد.

 

تزریق کورتیزون


کورتیزون دارویی می باشد که جهت کاهش موقت درد و تورم در بافت تزریق می گردد. توجه داشته باشید که تزریق نباید در یک محل به تعداد زیاد و به ممتد انجام گردد.

 

استفاده از روش PRP


در این روش مقداری از خون شخص را خارج نموده و پس از جداسازی و پردازش پلاکت خون مجددا آن را جهت ترمیم بافت آسیب دیده در محل مورد درمان تزریق می نمایند.

 

دیگر روش های درمان کتف درد


تمرینات ورزشی مخصوص درد کتف و ریکاوری با دستگاه مانند تکیه زدن بر درب ، کشش شانه برای کاهش درد کتف و کشش متقاطع شانه و هم چنین روش های طب سوزنی و فیزیوتراپی نیز از جمله روش های درمان کتف درد محسوب می گردد.

 

جمع بندی


درد کتف می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد. منشا این درد می‌تواند  ناحیه خود کتف یا بین دو استخوان کتف باشد.


از جمله ی  بعضی از رایج ترین دلیل هایی که منجر به درد کتف می‌ گردند می توان به کشیدگی عضلات، پوکی استخوان، مشکلات دیسک، آرتروز یا استئوآرتریت،  انحراف ستون فقرات، آسیب شلاقی، شانه یخ‌زده، بیماری‌های شکمی مانند رفلاکس، اختلالات معده، فیبرومیالژیا، زونا، مشکلات قلبی، سرطان، اختلالات کیسه صفرا، شکستگی استخوان ، بد خوابیدن و........ اشاره نمود.


تشخیص درد کتف باید حتما توسط یک متخصص صورت گیرد. متخصص پس از گرفتن شرح حال بیمار و هم چنین بررسی سوابق پزشکی وی معاینات لازم را انجام می دهد و تلاش می‌کند تا دلیل بروز درد کتف را تشخیص دهد.از جمله مواردی که معمولا متخصص برای تشخیص دلیل درد کتف مورد بررسی قرار می دهد


می توان به تورم و التهاب  که در دامنه‌ی حرکت کتف و شانه تاثیر گذار است اشاره نمود. برای این امر نیز می توان از روش‌های تشخیصی از جمله رادیولوژی اشعه ایکس استفاده کرد .  البته در صورتی که نیاز به اطلاع از جزئیات بیش‌تری باشد جهت تشخیص لازم است  ام آر آی صورت گیرد.


برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت کلینیک تخصصی ورزشی استاد علی پرویزی مراجعه نمایید.