×
آسیب ورزشی

آسیب ورزشی


ورزش کردن جزو یکی از سرگرمی ها و تفریحات مهمی به شمار می آید که می تواند نقشی مهم و کلیدی در سلامت جسمانی و روحی افراد ایفا بکند. آسیب ورزشی  نیز جزئی از ورزش کردن به شمار می آید و ممکن است که برای هر کسی در حین ورزش یا پس از آن اتفاق بیفتد.


فرقی ندارد که شما یک ورزشکار حرفه‌ ای باشید و یا به صورت تفریحانه و محدود ورزش بکنید در هر صورت ممکن است که آسیب ورزشی برای شما اتفاق بیفتد و همیشه این احتمال وجود دارد که شما در حین ورزش مجروح و مصدوم شوید .


در اکثر مواقع آسیب‌ های ورزشی به علت زیاده روی در ورزش یا فشار بسیار بالا روی اعضای بدن یا نا آگاهی از حرکات درست ورزشی می باشد. وقتی که بدن نتواند فشار بیش از حد را در ورزش تحمل کند قطعاً دچار مشکل خواهد شد.


انواع آسيب های ورزشی:


پیچ خوردگی


منظور ما از پیچ خوردگی در آسیب ورزشی پیچ خوردگی مچ پا نمی باشد. بلکه وقتی که رباط ها بیش از حد کشیده شوند و یا پاره شوند پیچ خوردگی اتفاق می‌ افتد.


رباط ها تکه هایی از بافت هستند که دو استخوان را در مفصل به هم متصل می کنند. و پاره شدن و کشیدگی آن ها می تواند درد بسیار زیادی در پای شما ایجاد کند و موجب پیچ خوردگی می شود.


پیچ خوردگی ها معمولاً برای رباط های ضعیف و مستعد رگ به رگ شدن اتفاق می‌ افتد.


پس اگر سابقه ی رگ به رگ شدن درون پا یا مچ پا را دارید بهتر است که هنگام ورزش کردن از محافظ هایی برای مچ و زانوی پای خود استفاده کنید تا از هر گونه آسیب به رباط های آن جلوگیری شود.


پیچ خوردگی بسیار دردناک می باشد و نسبت به کشیدگی زمان بیشتری برای ترمیم و بهبودی نیاز دارد.


کشیدگی عضلات:


کشیدگی بیش از حد یا پارگی عضلات یا تاندون ها ممکن است که باعث ایجاد آسيب ورزشی شود. تاندون ها تارهای ضخیم و فیبری از بافت می باشند که استخوان را به عضله وصل می‌ کنند.


کشیدگی عضلات معمولاً با پیچ‌خوردگی اشتباه گرفته می‌ شود اما یک چیز کاملاً مجزا می باشند.


کشیدگی نیز ممکن است درد بسیار زیادی را برای شما پدید بیاورد و در ورزش های مختلف از جمله فوتبال، دو میدانی، فوتسال، هندبال و غیره اتفاق می‌افتد.


در اکثر موارد بیشتر کشیدگی ها جزئی هستند و با استراحت بهبود پیدا می کنند.


اما بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد کشیدگی در عضلات و تاندون ها این است که قبل از شروع ورزش های سنگین حرکات کششی مناسب را انجام دهید و بدن خود را گرم کنید.


آسیب های زانو:


یک آسیب ورزشی مهمی که ممکن است در هنگام ورزش کردن برای شما اتفاق بیفتد آسیب‌ دیدن زانو می باشد. زانو مفصلی بسیار پیچیده و مهم است که در طول اکثر فعالیت‌ های ورزشی فشار و سایش بسیار زیادی را متحمل می‌ شود.


به همین دلیل نیز از سایر اعضای بدن بیشتر در معرض آسیب دیدگی های ورزشی قرار دارد به همین دلیل آسیب زانو را جزو دسته بندی کاملا جداگانه از سایر آسیب‌ های ورزشی به شمار می آورند.


در میان آسیب ورزشی های شایع، آسیب های زانو مشکلاتی مانند پارگی رباط صلیبی قدامی و پارگی غضروف در رفتگی، شکستگی و غیره وجود دارد.


آسیب دیدن زانو می‌ تواند بسیار دردناک باشد و شما را برای ماه‌ ها زمین‌گیر بکند و در بسیاری از موارد نیز برای درمان آن نیاز به جراحی خواهید داشت.


پس دقت کنید که در هنگام انجام هرگونه فعالیت ورزشی از زانو های خود به خوبی محافظت بکنید و برای اینکه زانو های شما آسیبی نبیند قبل از شروع ورزش به خوبی بدن خود را گرم کنید و حرکات کششی لازم را انجام دهید.


استفاده از محافظ ها و زانو بند های مناسب نیز می تواند تاثیر بسیار مهم در محافظت از زانو ها در ورزش های مختلف داشته باشد.


شکستگی:


ورزش هایی که در آن ضربه زدن و برخورد بسیار اتفاق می‌ افتد در رده ی ورزش‌ هایی جای می‌گیرند که ممکن است آسیب های جدی مانند شکستگی به همراه داشته باشد.


شکستگی هایی که معمولاً در دست و پا اتفاق می‌ افتند ، بسیار نیز دردناک می باشند. برای بهبود این شکستگی ها در آسیب ورزشی گاهی هفته‌ ها و ماه‌ ها زمان نیاز دارید و ممکن است که مجبور شوید


برای مدت طولانی از عضو آسیب‌ دیده استفاده ای نکنید و آن را بی حرکت در گچ نگه دارید. و حتی برای بهبود آن نیاز به عمل جراحی پیدا کنید.


پس اگر جزو افرادی هستید که ورزش حرفه‌ای انجام می دهید با ایجاد شکستگی ، ورزش حرفه ای شما با یک اختلال بزرگ مواجه خواهد شد.


این نکته را بدانید که شکستگی جزو خطرات جدا نشدنی ورزش‌ های سنگین و برخوردی می‌ باشد.


اما اگر شما از محافظ های با کیفیت استفاده بکنید و بدن خود را قبل از شروع ورزش به خوبی گرم بکنید و عضلات خود را با تکنیک ها و ورزش ها و تمرین های مختلف انعطاف‌ پذیر و قوی کنید،‌ کم تر در معرض این نوع از آسیب دیدگی قرار خواهید گرفت.


دقت داشته باشید که ممکن است در هنگام ورزش دچار درد شوید که این درد نشانه ی کشیدگی و پیچ خوردگی می باشد که اگر پیچ خوردگی و یا کشیدگی را به موقع درمان نکنید ممکن است که شکستگی را با خود به همراه داشته باشد.


آسيب های پشت و کمر:


پشت بدن و ستون فقرات ساختاری دارد که با هر نوع فعالیت ورزشی تحت فشار قرار می‌گیرد. و در معرض آسیب ورزشی قرار دارد.


این فشار ها وقتی که با گذر زمان مواجه شوند ممکن است که به شکل التهاب در اطراف مهره ها و ماهیچه های پشت بدن شما جمع شوند.


و به دیسک کمر شما آسیب وارد می کنند. گاهی یک ضربه ی ناگهانی نیز می تواند آسیب جدی به پشت و کمر شما وارد کند.


درمان درد های پشت ستون فقرات و کمر دارای طیف گسترده ای می باشد و از استراحت تا فیزیوتراپی و جراحی را در بر می‌گیرد.


بهترین کاری که می‌توانید برای کاهش درد پشت خود و کاهش خطر آسیب دیدگی در این ناحیه انجام دهید این است که فعالیت‌ های ورزشی منظم و کاملاً ملایم و غیر سنگین داشته باشید.


و بدن خود را نیز پیش از شروع ورزش گرم کنید به وسیله ی ریکاوری با دستگاه، استفاده از رژیم‌ های غذایی مناسب نیز در جهت قوی نگه داشتن ستون فقرات پشت فراموش نشود.


برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت کلینیک تخصصی ورزشی استاد علی پرویزی مراجعه نمایید.