×

ضعف عضلات کمر:


عضلات کمر مهم ترین عضلات بدن هر انسان به شمار می آیند و ایجاد مشکل و درد در آن ها ممکن است که باعث مشکلات بسیار زیادی در روند سلامت و زندگی افراد شود. پس حفظ سلامت عضلات کمر جزو مهم‌ ترین مسائلی است که همه ی افراد باید آن را رعایت بکنند. ایجاد مشکل و یا ضعف عضلات کمر از مرسوم ترین مشکلاتی است که ممکن است برای افراد در هر سنی اتفاق بیفتد.


این مشکل باعث ایجاد ناراحتی و اختلال در کمر افراد می‌ شود و منظور از این ضعف این است که عضلات سطحی بزرگ و یا کوچک و عمقی کمر ضعیف می‌ شوند و کُند و ناتوان خواهند شد.


و بدین ترتیب باعث می شوند که حرکت کمر سخت انجام شود به طور خلاصه موجب کاهش دامنه ی حرکتی کمر می شوند.


عوامل ایجاد ضعف در عضلات کمر:

کمبود ویتامین های مهم و ضروری:


یکی از مهم ترین عواملی که ضعف عضله های کمر را می‌ توانیم با آن ارتباط دهیم رژیم غذایی نامناسب و تغذیه ی بد می باشد.


همان طور که می دانید رژیم غذایی نا مناسب باعث می شود که ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن به شما نرسند و در نتیجه مشکلات فراوانی گریبان بدن شما را بگیرد.


کسانی که کمبود ویتامین B و پتاسیم و کلسیم را در رژیم غذایی خود دارند موجب ایجاد ضعف عضلانی در بدن و به ویژه درد کمر می‌ شوند.


و کسانی که بسیار کم در معرض نور خورشید قرار می گیرند نیز جزو افرادی هستند که مستعد ایجاد ضعف در عضلات کمر می باشند.


عدم فعالیت کافی:


کسانی که روزانه فعالیت کافی ندارند و فعالیت‌های ورزشی انجام نمی دهند جزو آن دسته از افرادی هستند که ممکن است در هر مرحله از زندگی خود دچار ضعف عضلات کمر شوند.


چون انجام ورزش و فعالیت های مداوم و کارهای فیزیکی باعث می‌ شود که عضلات کمر شما تنبل نشوند و مدام فعالیت داشته باشند و همین امر سبب قوی‌ تر شدن عضلات خواهد شد.


اما وقتی که شما هیچ کاری از عضلات کمر نکشید طبیعی است که مشکلات فراوانی برای آن به وجود بیاید. پس دقت داشته باشید که ورزش و انجام فعالیت های روزانه را در برنامه ی خود قرار دهید


چون ممکن است که در صورت عدم رعایت این موضوع با بالا تر رفتن سن دچار کمر درد و ضعف در عضلات کمر خود شوید.


کم آبی:


کسانی که آب کافی مصرف نمی‌کنند و میزان سطح آب در بدن آن بسیار کم است، بیشتر از سایر افراد دچار ضعف های عضلانی و ضعف در ناحیه کمر خواهند شد.


دقت داشته باشید که هرگز از این موضوع غافل نشوید که مصرف آب را به صورت مرتب و روزانه هشت لیوان رعایت بکنید.


مصرف آب کافی علاوه بر سلامت ماهیچه ها و عضلات بدن شما به سلامت سایر اعضای بدن نیز کمک شایانی می کند پس هیچ وقت آن را دست کم نگیرید.


بیماری های استخوانی: بیماری های استخوانی مختلف مانند آرتروز و پوکی استخوان و بیماری های عصبی مختلف مانند ام اس، دیسک کمر و غیره همگی می‌ توانند جزو عوامل ایجاد ضعف در عضلات کمر شما باشند.


پس اگر جزو افرادی هستید که به یکی از این بیماری ها مبتلا شده اید دقت داشته باشید که با رعایت موارد دیگر از ضعف عضلات کمر جلوگیری بکنید.


درمان های خانگی برای ضَعف عضلات کمر:
کمپرس گرم:


کیسه ی آب گرم یکی از مهم ترین مسکن هایی است که برای کاهش درد از آن استفاده می‌ کنند.


شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام درد در هر نقطه از بدن از کیسه آب گرم استفاده کنید. پس در اینجا می توانید متوجه ی نقش مهم و کلیدی گرما در تسکین درد شوید.


اگر شما دچار ضعف عضلات کمر شدید و درد زیادی دارید می توانید با استفاده از کمپرس درد کمر خود را تسکین دهید.


و دقت داشته باشید که قبل از هر بار استفاده از کمپرس سرد باید یک بار از کمپرس گرم استفاده کنند.


اگر کیسه ی آب گرم ندارید می توانید یک عدد حوله را گرم کنید و حوله گرم روی کمر خود قرار دهید.


حمام و دوش آب گرم نیز می تواند راه حل مناسبی برای کاهش درد و تسکین آن باشد که این اتفاق باید هر چند ساعت باید یک بار انجام شود تا درد شما به خوبی بهبود پیدا کند.


کمپرس سرد:


با استفاده از کمپرس سرد فرد می تواند گرفتگی عضلات کمر را در سریع ترین زمان ممکن رفع بکند. بهتر است که کمپرس آب سرد را هر دو ساعت یک بار استفاده کنید.


مصرف ویتامین:


ویتامین ها و مکمل ها می توانند نقش مهمی در تقویت استخوان ها و عضلات و ماهیچه های بدن شما داشته باشند.


پس علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب سعی کنید که قرص ها و مکمل های مختلف ویتامین a و ویتامین d ویتامین c و ویتامین b را تهیه کنید.


و به صورت روزانه طبق نیاز بدنتان آن ها را مصرف کنید. مصرف بیش از حد لبنیات و میوه و سبزیجات نیز نقش مهم و کلیدی در تقویت عضلات کمر خواهند داشت.


نفس عمیق:


آرامش و کشیدن نفس های عمیق جزو یکی از روش‌ هایی می باشد که شما با هر دردی می توانید به وسیله این روش مبارزه کنید.


وقتی که با ضعف عضلات کمر و درد در این ناحیه مواجه شدید بهتر است که در یک محیط ساکت بنشینید و به صورت منظم به کشیدن نفس های عمیق بپردازید این امر باعث می‌ شود که درد شما به خوبی تسکین پیدا کند.


رفتن زیر نور خورشید:


نور خورشید حاوی ویتامین d بسیار فراوانی می باشد و گرمای طبیعی و مناسبی نیز از خود منتشر می‌ کند.


اگر دچار ضعف عضلات کمر شده اید بهتر است که روزانه به طور مرتب ساعاتی را زیر نور خورشید سپری بکنید تا هم درد تسکین پیدا کند و از ایجاد ضعف های بعدی و شدیدتر در کمر شما جلوگیری شود.


ماساژ با روغن:


ماساژ دادن کمر با روغن های مخصوص می تواند نقشی مهم و کلیدی در تسکین ضعف عضلات کمر ایفا بکند. ماساژ منظم کمر با روغن به تقویت عضلات و ماهیچه ها نیز کمک شایانی می کند.


در صورتی که این روشها موثر نیفتاد ، می توانید با ریکاوری با دستگاه و با کلینیک تخصصی ورزشی استاد علی پرویزی تماس گرفته و از راهنمایی های این مرکز استفاده  نمایید .